Zakupy online stały się codziennością dla wielu z nas, jednak pomysłowość oszustów nie zna granic. Jak informuje opatowska Policja, do dyżurnego zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą internetowego oszustwa. Zauważyła ona atrakcyjną ofertę sprzedaży markowej kurtki na jednym z portali społecznościowych i postanowiła skorzystać z okazji.
- Kobieta zdecydowała się na zakup, jednak radość nie trwała długo. W dostarczonej przez kuriera przesyłce znajdowały się męskie koszulki. Nieudany zakup kosztował ją utratę 189 zł
- informują policjanci z Opatowa.
Jak się później okazało, strona sklepu, na której kobieta dokonała zakupu, była fałszywa i wyglądem niemal identyczna z oficjalną witryną markowego sklepu. To powszechna praktyka oszustów, którzy liczą na to, że ofiary nie zauważą subtelnych różnic w adresie URL czy szacie graficznej strony.
Pamiętajmy o zachowaniu podstawowych środków ostrożności:
- Podana cena produktu - dużo niższa cena niż w innych sklepach może sugerować ryzyko oszustwa.
- Przed zakupem upewnijmy się kim jest osoba/ podmiot sprzedający - mając pozytywne komentarze możemy być pewniejsi zakupu.
- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu – literki „https”.
- Sprawdzajmy od kiedy konto sprzedawcy widnieje w serwisie i ilu użytkowników korzystało z jego usług.
- Za każdym razem czytajmy regulamin sklepu i opis aukcji serwisu, z którego korzystamy
- Domagajmy się potwierdzenia nadania przesyłki, nie wpłacajmy pieniędzy przed potwierdzeniem wygranej licytacji.
- Pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot. Brak możliwości płatności przy odbiorze może sugerować w takich „sklepach” jedyną możliwą formę zapłaty przelewem na wskazane konto bankowe. Najbezpieczniej jest wybrać opcję „za pobraniem”.
- Nie usuwajmy korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup.
- Sprawdzajmy otrzymaną przesyłkę – czy towar jest zgodny z zamówieniem.
Jeżeli jednak mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymany jest niezgodny z zamówieniem należy:
- jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu,
- zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
Jeżeli zapłacimy za towar, a nie otrzymaliśmy go to z pewnością mamy do czynienia z oszustwem. Poinformujmy o tym policję. Kodeks Karny za przestępstwo jakim jest oszustwo przewiduje karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.