– Ten fundusz to nasz sposób na wsparcie społeczności w poprawie infrastruktury kolejowej – podkreśla Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl. – W pierwszej edycji zrealizowaliśmy m.in. budowę wiat, parkingów, oświetlenia czy ścieżek dojścia. Teraz chcemy pójść krok dalej i skupić się na budowie parkingów przy przystankach kolejowych, które znacząco poprawią komfort mieszkańców.
Na ten cel samorząd województwa przeznaczy 3 mln zł w ciągu pięciu lat. Plan zakłada realizację czterech zadań inwestycyjnych w każdym roku.
Parking jako element rozwoju kolei
Nowe parkingi przy przystankach i stacjach kolejowych mają kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu intermodalnego. Dzięki nim mieszkańcy zyskają możliwość łatwej przesiadki z samochodu czy roweru na pociąg.
– Chcemy, aby kolej była atrakcyjnym środkiem transportu. Dzięki parkingom podróż stanie się wygodniejsza, a więcej osób wybierze pociąg jako szybki i ekologiczny środek komunikacji – zaznacza marszałek.
Wspólne inwestycje z gminami
Podkarpacki Fundusz Kolejowy opiera się na ścisłej współpracy województwa z samorządami lokalnymi. Gminy, które zgłoszą swoje projekty, będą partycypować w kosztach inwestycji. Dzięki temu możliwe będzie szybsze tempo realizacji przedsięwzięć oraz szerszy zasięg działań.
– Współpraca z gminami pozwala na montaż finansowy, który daje szansę na większą liczbę inwestycji i szybszą poprawę infrastruktury kolejowej w całym regionie – podkreśla Ortyl.
Kolej na przyszłość
Fundusz jest jednym z wielu działań województwa ukierunkowanych na rozwój kolei. Trwają m.in. prace nad rewitalizacją linii 108 na odcinku Jasło–Nowy Zagórz, przygotowywane są koncepcje nowych projektów, takich jak Kolej Lasowiacka, a także przedsięwzięcia związane z liniami 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola-Tarnobrzeg-Sandomierz-Ocice-Padew.. W planach jest również utworzenie skansenu kolejowego w gminie Olszanica.
– Naszym celem jest stworzenie nowoczesnej i dostępnej sieci kolejowej, która będzie służyć mieszkańcom przez wiele lat. Widzimy, że kolej cieszy się coraz większym zainteresowaniem – liczba pasażerów stale rośnie. W 2023 roku było to 4 mln osób, a w 2024 już 4,4 mln. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku podróż koleją wybrało ponad 2,3 mln pasażerów – podsumowuje marszałek.
Podkarpacki Fundusz Kolejowy to dowód na to, że inwestycje w infrastrukturę kolejową są nie tylko inwestycją w komfort pasażerów, ale też w przyszłość regionu, jego rozwój gospodarczy i ekologiczny transport.
Komentarze (0)